Hanne Roos - Klassiek in het park
51675
page-template-default,page,page-id-51675,page-child,parent-pageid-51599,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-2.3,smooth_scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
hanneroos

Hanne Roos

De Belgische sopraan Hanne ROOS, vatte in 2004 haar professionele zang- opleiding in het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent aan. Ze behaalde er haar “Bachelor” diploma bij Erika Pauwels en sloot haar Masters studies cum laude bij Gidon Saks, Evelyn Bohen en Mireille Capelle af. Ondertussen soleert Hanne Roos aan belangrijke operahuizen.

Zo vertolkte ze Woglinde, Freia, Ortlinde, Helmwige (Ring, Wagner) aan de Opera van Dijon ; Kate Pinkerton (Butterfly), Micaela (Carmen), Erste Dame (Zauberflöte) en Jungfer Mariannein Der Rosenkavalier (Richard Strauss) in regie van de bejubelde Oscar-bekroonde acteur Christoph Waltz, bij Opera Vlaanderen ; de sopraan solo in Die Schöpfung van Haydn (danstheaterproductie, met live uitvoering van het werk) in een producite van “Ballets du Rhin” en het ensemble La Follia ; L’Amour & Clarine (Platée, JP Rameau) in de gelauwerde productie van regisseuse Mariame Clément en onder leiding van de bekende Franse dirigent Christophe Rousset bij Opéra national du Rhin, Straatsburg. Recenter kroop ze opnieuw in de huid van Micaela, deze keer in het kader van de nieuwe Carmen-productie bij Zomeropera Alden-Biesen in regie van Frank Van Laecke (mei 2015) en zong ze haar allereerste Musetta bij Opera Vlaanderen.

Na haar succesvol debuut als Dorella in Richard Wagners “Liebesverbot”, bij Opéra national du Rhin Strasbourg, zong Hanne Roos er ondertussen de rol van Giannettain een nieuwe productie van “L’Elisir d’Amore”. Vervolgens maakte ze haar opwachting bij Opera Vlaanderen, als 1. Dame in de herneming van de spraakmakende Zauberflöte-productie van “Die Zauberflöte” en haar aantreden in de rol van Norina in Don Pasquale bij Zomeropera Alden-Biesen. Hanne Roos wierp recent hoge ogen in de werdelcreatie van “Songs for the crossing” van de Belgische componist Jeroen D’hoe (december 2017, Flagey, Brussels Philharmonic olv Jun Märkl). Binnenkort is ze te horen als Blumenmädchen, in het kader van de herneming van de gelauwerde Parsifal productie bij Opera Vlaanderen.

Ondertussen zong Hanne Roos onder de muzikale leiding van gevestigde waarden als : Constantin Trinks, Daniele Callegari, Dmitri Jurowski, Titus Engel, Tomas Netopil, Yannis Pouspourikas, Vincent Monteil, Jan Willem de Vriend en Antonino Fogliano.
Het seizoen 2009/2010 maakte ze deel uit van de Operastudio Vlaanderen, waar ze onder meer de titelrol zong in Alcina; vervolgens was ze twee concertseizoenen lang verbonden aan de operastudio van Opéra national du Rhin (ONR) in Straatsburg en Colmar waar ze in diverse operastudio-producties eersteplans rollen zong. Als studiolid kreeg ze ook de kans mee te zingen in succesvolle producties bij ONR zelf, o.a. in “Les Huguenots” van de Franse componist Meyerbeer, in de rollen van 1ère Bohémienne en Choryphée.

In oktober 2012 verleende ze haar medewerking aan concerten in Straatsburg (Festival Musica) en Venetië (Biënnale v.d. hedenhaagse muziek) met respectievelijk het Brussels Philharmonic en het Radio-Sinfonieorchester Stuttgart (SWR) in Le Cri de Mohim van en gedirigeerd door Michel Tabachnik.

In 2013 creëerde Hanne Roos de Haiku songs van Dirk Brossé. De succesvolle compositie werd ook op cd ingespeeld (piano: Daniel Blumenthal) en heeft ondertussen ook een orkestversie welke Hanne samen met het Symfonieorkest Vlaanderen onder leiding van Dirk Brossé in 2014 voor de eerste keer uitvoerde.